TÜRK HALK MÜZİĞİ
Türk halk
müziği, Türkiye'nin çeşitli
yörelerinde farklı ağızlar ve formlarda söylenen Türkçe yöresel etnik müziklerin
tümü. Yapısal olarak Folklorun bir parçasıdır.
Türk halk
müziği (kısaca THM), sözlü halk müziği ve sözsüz halk müziği olmak üzere ikiye
ayrılır. Sözlü halk müziğine genel olarak türkü adı verilir. Sözsüz halk müziği ise düzenli yöresel çalgı ezgileridir.
Türk halk
müziği kapsamında dikkate alınan eserler, klasik ve modern olmak üzere ikiye
ayrılır:
·
Klasik Türk halk müziği, çeşitli yörelerden derlenmiş
birçoğu anonim olan türkülerden ve sözsüz halk müziklerinden oluşur. Anonim eserlerin sözü ve bestesinin kime ait olduğu
bilinmez ve yöreye mâl olmuştur.
·
Modern Türk halk müziği ise, 1970'li yıllardan sonraki
dönemde eski yöresel müzik kalıpları örnek alınarak oluşturulmuş, sözü ve
bestesi belli olan halk müzikleridir.
Türk Halk Müziği Çalgıları
Telli
çalgılar
Tar
Tezeneli bir çalgı olan Tar, göğüste tutularak
çalınmaktadır. Azerbaycan, Özbekistan, İran, Gürcistan ve Türkistan’ın bazı bölgeleri ile Türkiye’de Kuzeydoğu Anadolu bölgesinde yaygın olarak kullanılan
bir çalgıdır. Kopuz’dan gelişen sazlardandır ve ses genişliği 2,5 oktavdır.
Gövde kısmı ortadan boğumlu ve çift çanaklıdır. Tekne kısmı genellikle dut ağacından
oyularak yapılmaktadır. Çanaklar üzerine manda ya da sığır yüreğinin zarı veya
yayın balığının derisi gerilmektedir. Sapı sert ağaçlardan yapılmakta ve sap
üzerinde misinadan perde bağları bulunmaktadır. Üç çift ve üç tek olmak üzere 6
teli vardır. Telleri çelikten olan Tar’ın akordu 4 lü ve 5 li aralıklarla
yapılır. Boynuzdan yapılan tezene ile çalınmaktadır.Tezenenin bu günkü adı
penadır. Gitar Türk yörelerinde yaygın olmasına rağmen Türk kökenli bir çalgı
değildir.
Vurmalı çalgılar
Davul
Türk vurmalı çalgılarının sembolü olarak kabul
edilmektedir. Davul tarihimizde çok değişik amaçlarla kullanılmıştır.
Türkiye’nin her yerinde değişik cins ve boylarda davul bulunmaktadır. Kasnak,
ip ve deri olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır. Tokmak ana ritmi, çubuk ise davula vurmak
amacıyla kullanılır
Dümbelek
Anadolu’nun birçok yöresinde çalınmaktadır.
Bu günkü darbukanın çömlekten (topraktan) yapılmış şeklidir. Yörelere göre
deblek, dümbek ve dümbelek gibi adlar almaktadır. Daha çok kadınlar arasındaki
çeşitli eğlencelerde kullanılmaktadır.
Tef:Hemen hemen her yörede mevcuttur. Yaklaşık 20-40cm çapında, bir kasnak ve
tek yüzüne gerilmiş ince bir deriden ibarettir. Kasnak üzerine açılan yarıklara
3-5 çift ince pirinçten yapılmış ziller geçirilerek çalgının ritminin
zenginleşmesi sağlanmaktadır. Bazı yörelerde sade olanları da bulunmaktadır.
Daha çok kadın eğlencelerinde kullanılmaktadır. Daha büyük olanlarına “Daire”
denilmektedir.
Çarpma
çalgılar
Kaşık
Vurmalı bir Türk Halk Çalgısıdır.Özellikle şimşir ağacından
yapılanı makbuldür.Sap kısımları parmaklar arasına alınır, oval kısımları ise
sırta gelecek şekilde avuç içine alınarak çalınmaktadır.Bunun dışında farklı
tutuş biçimleri de vardır.Bursa çevresinde sapın sonunda oyma tekniği ile
hareketli parçacıklar oluşturulmuş ve buna tongurdaklı kaşık adı
verilmiştir.Anadolu’da eskiden beri kullanılan ve ağaçtan yapılan çorba
kaşıkları aynı zamanda çalgı olarak ta kullanılmaktadır. Türkiye’nin özellikle
Silifke ve Konya yöresi halk oyunlarında yaygın olarak kullanılmaktadır.
Zilli Maşa
Maşa biçiminde iki ana kolun uçlarına yerleştirilen karşılıklı
zillerden ibarettir. Kollar kapandıkça ziller üst üste gelerek ses
çıkarmaktadır.İki, üç kollu bir maşa ve uçlarına takılı zillerden ibarettir.Bir
elle tutulup,diğer elin baş parmağı ile diğer parmakları arasına vurularak
çalınır Çarpara, şimşirden kesilmiş kaşık büyüklüğündeki dört tahta parçasından
ibarettir.Bunlar birbirine iple veya menteşeyle bağlıdır.Genelde kadınlar
arasındaki eğlencelerde kullanılır.
TRT, kurulduğu
yıllardan itibaren yöre yöre araştırma yaparak; pek çok anonim türküyü
kaynağından derlemiş ve arşivlemiştir. Bu türküler, THM'nin temel
kaynaklarıdır. Öte yandan, yöresel sanatçılar da yörelerindeki unutulmuş veya
unutulagelen türkülerin pek çoğunu kayda geçirmişlerdir.
Türk halk müziği genel
itibariyle şu yörelere ayrılır: Karadeniz, Trakya, Ege, Teke, Doğu Anadolu, İç
Anadolu, Kafkas. Bunun dışında genel karakteristiğine göre; bektaşi, halay,
teke, zeybek gibi türlere ayrılır. Ayrıca il bazında türküler kategorilendirilmiştir.
Türleri
Türk Halk Müziği
örnekleri genelde sözlü olmakla beraber, sözsüz dans müziklerini de içerir.
Halk türkülerinin
ölçülü olanına kırık hava, ölçüsüz olanına uzun hava denir. Uzun havalar
Anadolu'nun değişik bölgelerinde bozlak, türk mani, maya, hoyrat, divan, ağıt
gibi adlarla anılır. Bunlar genellikle Karacaoğlan, Emrah, Ruhsati, Sümmani ve
daha birçok tanınmış halk ozanının deyişleri üzerine yakılmıştır.
Kırık havalar ise
koşma, yiğitleme, güzelleme, taşlama, ninni ve daha başka adlar altında
kümelenir. Bunlar da genellikle gurbet, ayrılık, sıla hasreti, ölüm, askere
gidiş, yiğitlik, düğün, çocuk sevgisi, kız kaçırma gibi köye has toplumsal bir
olayı konu alır, sadelik, içtenlik, duygululuk gibi özellikler gösterir yerel
renkler taşır. Türk Halk Müziği'nin melodi yapısı incelendiğinde bu melodilerin
ses genişlikleri bakımından bir oktav (sekiz ses sınırı) tamamlayan dizi ve
tonaliteyi kesin şekilde belirtmeyen ikili ile beşli aralıkları içinde
yaratılmış olduğu görülür. Bununla birlikte dizi ve tonaliteyi belli eden
sekizli ve daha geniş sınırlı melodiler de çoktur. Basit ve birleşik ölçülerden
başka aksak ölçüleri içeren Türk Halk Müziği, ezgiler ve formlardan oluşur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder